Дзвенить, дзвенить шкільний дзвінок — Нас закликає до навчання. Ми поспішаєм на урок, І знову йдемо в світ пізнання.

Комунальний заклад "Загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів №13 Вінницької міської ради"

 
Розділи сайта
Психологічна служба

Вас вітає психологічна служба школи.

Психологічна служба організована для створення сприятливих
умов для розвитку і соціалізації, психологічного комфорту і безпеки учнів,
атмосфери взаємодопомоги та співробітництва у навчально-виховному процесі між
педагогами, учнями та батьками
.

 
                                                          

 

          

 
 
 
 
  
  
  
  
  

Поради батькам першокласників

1. Вранці підіймайте дитину спокійно, з усмішкою та
лагідним словом. Не згадуйте вчорашні прорахунки, не вживайте образливих слів.

2. Не підганяйте дитину, розрахувати час - це ваш
обов'язок, якщо ж ви із цим не впорались - провини дитини в цьому немає.

3. Не посилайте дитину до школи без сніданку: у школі
вона багато працює, витрачає сили.

4. Відправляючи дитину до школи, побажайте їй успіхів.

5. Забудьте фразу «Що ти сьогодні отримав?».
Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тисячу питань, дайте їй розслабитись.

6. Якщо дитина замкнулася, щось її турбує, не наполягайте на поясненні її стану, хай заспокоїться, тоді вона сама все розкаже.

7. Зауваження вчителя вислуховуйте не в присутності дитини. Вислухавши не влаштовуйте сварку. Говоріть із дитиною спокійно.

8. Після школи дитина повинна 2-3 години відпочити.
Найоптимальніший час для виконання завдань з 15 до 17 години.

9. Не можна виконувати завдання без перерви. Черезкожні 15-20 хв. треба відпочивати 10-15 хв.

10. Під час виконання завдань не стійте над дитиною,
дайте їй попрацювати самостійно. А коли буде потрібна ваша допомога, то без крику, вживаючи слова не хвилюйся, «ти все вмієш», «давай поміркуємо разом»,«згадай, як пояснював учитель», допоможіть дитині.

11. При спілкуванні з дитиною не вживайте умовностей: «Якщо ти будеш добре вчитися, то...»

12. Протягом дня знайдіть півгодини для спілкування з дитиною. У цей час найважливішими повинні бути справи дитини, її біль, її радощі.

13. У сім'ї має бути єдина тактика спілкування дорослих
із дитиною. Коли щось не виходить, порадьтесь із психологом, учителем. Не зайвим буде почитати літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.

14. Завжди будьте уважними до стану здоров'я дитини.

15. Знайте, що діти люблять казки, особливо перед сном, або пісню, лагідні слова. Не лінуйтеся зробити це для них.

 Виховання дітей з ООП

 

 

  •  

     

    При наявності тієї чи іншої проблеми - поділіться з кимось, не занурюйтесь у себе.

  •   Час - найкращий друг, з часом людина розуміє, що хвороба дитини тільки внесла                                                                     

      • деякі корективи в уклад вашого життя, а основа       вашої родини - незмінна.

  •  

     

    Не

     давайте дитині замкнутися у собі, у всіх дітей є незліченні можливості, таланти,                                                                        

      • здібності, які треба відкрити і розвинути.

  •   Віра у свою дитину, у її майбутнє, повага до її потреб, мрій, планів, дій допомагають                                                                                                            розвиткові дитячої ініціативи у світопобудові. 

 

Поради Поради батькам

«Як спілкуватися з дітьми

з особливими потребами»

1. Ставтеся до дитини з особливими освітніми потребами як до такої, яка
потребує спеціального навчання, виховання та догляду.

2. На основі спеціальних рекомендацій, порад і методик поступово й цілеспрямовано:

- навчайте дитину альтернативних способів спілкування;

- пояснюйте основні правила поведінки;

- формуйте навички самообслуговування;

- розвивайте зорове, слухове, тактильне сприймання;

- виявляйте і розвивайте творчі здібності дитини.

3. Створюйте середовище фізичної та емоційної безпеки; не з'ясовуйте у
присутності дитини стосунки, особливо з приводу її інвалідності і проблем, пов'язаних з нею.

4. Людям, які перебувають у безпосередньому контакті з дитиною-інвалідом, потрібно:

- сприймати її такою, якою вона є;

- підтримувати і заохочувати до пізнання нового;

- стимулювати до дії через гру;

- більше розмовляти з дитиною, слухати її;

- давати можливість вибору: в їжі, одязі, іграшках, ЗМІ тощо;

- не виконувати будь-яку примху і вимогу дитини;

- не боятися кожну хвилину за її життя.
 

Таємниці дитячих малюнків

 

Зашифроване послання

Якщо ви скажете, що пошук і вивчення ключів до розшифровки дитячих малюнків - заняття виснажливе і куди як легше в довірчій бесіді випитати у малюка про всі його страхи, тривоги, радощі і печалі, то будете неправі.
Ви, напевно, й по собі знаєте, як навіть дорослим часом буває складно раптом взяти й розкрити душу співрозмовника. А вже відшукати потрібні для цього слова, тим більше вдається не кожному. Як же можна сподіватися, що чотирирічний малюк раптом відкриє маленький ротик і виголосить такі дорослі слова, як «симпатія» або «антипатія», «спокій» або «тривога», «гармонія» або «безлад»? Він і сам не розуміє своїх почуттів і не знає, як саме вони називаються. А ось малюнок дає дитині можливість висловити те, чого він поки ще не може зрозуміти і висловити словами. Малюнок для нього - не мистецтво, а мова, якою він ще не навчився як слід користуватися. Але, стаючи творцем мальованих чоловічків і фігурок, він, як справжній художник, відчуває повну, нічим не обмежену свободу. Звичайно ж, він не задається думкою перекласти на білий лист свої почуття, маленькі пальчики самі ведуть олівець, а з-під нього виходить дзеркало душі маленького творця.

 Вікові особливості

Аналізуючи малюнок, враховуйте вік дитини. Адже на два роки він буде малювати палички, кружечки, квадратики і, тільки зобразивши їх, придумувати, що ж вони таке і як же їх назвати.
До трьох років у малюка з'являється бажання помалювати чоловічків. Але тільки намалювати їх він толком не може. У нього виходить кружечок з пикою (голова), до якого прироблені палички (руки і ноги).
А от у чотири роки до кружечку він вже прилаштовують овал (тулуб), і малюнок сам по собі стає більш складним. У п'ять років він хвацько примальовувати своїм чоловічкам такі необхідні частини, як рот, ніс, очі, пальці, волосся.
У шість-сім років у чоловічка з'являється шия, згини на руках і ногах, одяг і різні зачіски. Ось на ці вікові особливості малюнка орієнтуються психологи при оцінці розумового розвитку дитини. Якщо в сім років малюк усе ще продовжує малювати кружечки й палички, батькам варто потурбуватися про те, як розвивається їх малюк.
Психологи рекомендують починати «розшифровку», тільки коли дитині виповниться чотири роки. Однак ви можете прочитати малюнок і трирічного малюка, але тут вам знадобляться швидше не ключі до шифру, а власні відчуття. Погляньте на малюнок і постарайтеся зрозуміти, які емоції він у вас викликає. Не варто довго над цим роздумувати, довіряйте своєї інтуїції. Малюнок може здаватися темним і тьмяним, яскравим і світлим, веселим або сумним, важким або легким. Якщо ви знаходите в ньому лише позитив, значить, дитину ніщо не турбує, якщо ж у малюнку переважає негатив, вам слід відшукати його причину і по можливості усунути її. Але перш за ви повинні згадати, чи не ображав хтось вашого малюка напередодні. Як правило, образу малюки довго не тримають, але якщо вона ще не пройшла до того, як він узяв у руки олівець, то обов'язково виллється на аркуш паперу. А коли гарний настрій відновиться, він знову почне малювати тільки позитивні малюнки.

 

 Ми малюємо людину

2 роки: малюк зображає людину у вигляді концентричних незавершених кіл.
3 роки: кола замкнуті, з'являється зображення очей, а також рук і ніг у мініатюрі.
3 роки і 2 місяці: чоловічок-«пуголовок», зображені всі риси обличчя, волосся, непропорційні руки і ноги.
3 роки і 7 місяців: з'являється тулуб, руки вимальовували більш детально.
Після 4 років: всі частини тіла промальовані, деякі диспропорційно, на обличчі посмішка.
Після 5 років: всі частини тіла зображені чітко, на кистях і ступнях промальовані пальці, у чоловічків є статева ідентифікація.
Малювання чоловічків дозволяє простежити етапи нейрофізіологічного і психічного розвитку малюка. Темпи розвитку у всіх різні, і правильно розшифрувати малюнок може тільки фахівець. Але якщо, наприклад, в 4-5 років у намальованого чоловічка ноги «ростуть» з голови, це означає, що схему тіла дитина «бачить» неправильно, і це може позначитися на його сприйнятті простору.

 

 Ключі до чоловічків

Навіть маленька дитина знає, що думаємо ми головою, а тому в ній сила. Якщо він намалював чоловічкові маленьку голову, значить, не вважає себе розумним хлопчиком або дівчинкою, і це робить її нещасною. Якщо ж він все тіло вималював жирно, а голову ледве помітно, значить, зайво боязкий і сором'язливий.
Голова повинна контролювати тулуб, а для цього потрібна шия. У чотири роки або п'ять років малюк про неї навіть і не згадує і ліпить голову прямо на тулуб. Але потім розуміє, що не буде голова повертатися без шиї. Тіло для нього асоціюється з бажаннями і почуттями, а голова - з розумом, який і повинен управляти тілом. Якщо дитина малює товсту, жирно прокреслені шию, значить, у нього часто виникають сильні бажання, які він все-таки намагається контролювати. Але якщо шия коротка, то почуття у ньому все ж перемагають розум, а якщо шия тонка і нечітка, то навпаки.
Широкі плечі - дитина вважає себе сильною, а вузькі плечі говорять про його слабкість.
Великий тулуб свідчить про ту ж силу, непропорційно велике - про незадоволені бажаннях. Хирлявий тулуб показує, що дитина анітрохи не вірить у себе, і завдання батьків - допомогти йому подолати цей комплекс.
Особа з ретельно промальовані деталями (очима, бровами, віями, носом, ротом, підборіддям) говорить про те, що малюк стурбований своїм зовнішнім виглядом. Крупне підборіддя - у вашого малюка ось-ось прокинеться лідер.
Великі вуха малюють діти, які звикли, що їх вічно сварять і критикують. Так вони показують, що критика дорослих осідає в них важким тягарем. А от маленькі вуха малює дитина, яку критика анітрохи не турбує. Він взагалі не звертає на неї уваги.
Маленькі очиці - малюк сором'язливий, вважає за краще ховати погляд від інших. Великі, широко розкриті очі - малюка щось лякає, він шукає захисту.
Великі зуби - агресивність. Це ж їхній малюк часто пускає в хід, коли щось не по його.
Сильні руки і ноги - малюк хоче вирости і стати сильним, а поки йому цієї сили не вистачає. Довгі - дитина вже зараз мріє багато чого досягти. Короткі руки - відсутність далекосяжних прагнень.

 

 Моя сім'я

Часто малюки ставлять безпомилковий діагноз своїм сім'ям. Якщо відносини між батьками розладналися, а ті з усіх сил намагаються не показати цього дитині, він все одно відчує недобре. Можливо, ця думка і не прийме виразних обрисів у його голівці, але буде явно присутнім в його малюнку, варто попросити його зобразити сім'ю.
Перш за все в очі кидається порядок зображення членів сім'ї і їх розміри. Першим він почне вимальовувати самого важливого члена сім'ї і, звичайно ж, зробить його більше за інших. Таким «велетнем» може бути не тільки тато, а й бабуся, якщо, приміром, вона тримає кермо влади в своїх руках. А ось прив'язаний малюк найбільше до того члену сім'ї, якого на малюнку тримає за руку. Якщо ж вся сім'я тримається за руки, то її дружнім взаєминам можна тільки позаздрити. Так само як і у випадку, коли сім'я зайнята одним загальним справою, а не поділена на малюнку перегородками, які зображують кімнати.
Сигнал тривоги - зображення когось із сім'ї в профіль або навіть спиною. Так малюк зображує родича, якого боїться або який йому не симпатичний. Але якщо між ним і малюком зовсім недавно сталася сварка, то малювання його в подібних ракурсах - явище тимчасове.
Малюки дуже емоційні, образити їх нічого не варто. І тоді вони взагалі можуть виключити з малюнка когось із членів сім'ї. Часто дитина виключає своїх молодших братиків і сестричок, після народження яких батьки почали приділяти йому менше уваги. А їх відсутність малюк може цілком резонно аргументувати: сестричка або братик гуляє, грає в сусідній кімнаті, спить. Така ж доля може спіткати і тата, з тією лише різницею, що в відображена на аркуші моменті він перебуває на роботі або у відрядженні. Це означає, що дитині не вистачає уваги батька або він його боїться і вважає за краще проводити час без нього.
Але якщо дитина виключив з малюнка самого себе, батькам варто міцно замислитися, адже значить це одне: дитина незатишно почуває себе в сім'ї, наче він там зайвий.

 

 Кольорові думки

Зрозуміти, яка вона ця маленька людина, чим живе і що відчуває, допоможуть і кольори, які вона використовує в малюванні. Наприклад, якщо на малюнку присутні не менше 5-7 кольорів, дитина живе повним життям, насолоджується її фарбами. Використання одного-двох кольорів можна пробачити дворічному малюкові, але ніяк не трьох-, чотирирічного. Це означає одне: малюка щось гнітить, і фарб не вистачає не тільки в малюнку, але і в його житті.
Колір, яким він розфарбовує членів сім'ї, теж багато про що говорить. Наприклад, для нелюбимих він вибирає коричневий або чорний колір. А для коханих - жовтий. Адже коли дітей запитують, з чим у них асоціюється мама, вони часто відповідають: з сонечком.

Якщо в малюнку переважає:

Синій - дитина спокійна і врівноважена. Йому не нудно одному, адже він любить поміркувати. Дружбі він віддається повністю, тому що вважає за краще віддавати, а не отримувати. Однак слід враховувати одне «але». Часом діти вибирають синій не тому, що спокійні, а тому що хочуть заспокоїтися.
Зелений - дитина незалежна, наполеглива, вперта. Зелений для нього - колір спокою і безпеки, до яких він прагне.
Червоний - малюк ексцентричний, агресивний, активний.
Жовтий - малюк - допитливий оптиміст.
Фіолетовий - малюк любить фантазувати, він емоційний, але в той же час дуже чутливий і вразливий.
Коричневий - дитина часто відчуває негативні емоції. Він повільний і фізично не розвинений.
Чорний - дитина пригнічений, чорний колір він використовує як протест проти дискомфорту, який відчуває. Йому необхідна зміна атмосфери.
Сірий - все одно що відсутність кольору. Малюк байдужий до навколишнього, він прагне не помічати того, що йому не подобається і що її турбує.
Такі нескладні ключі вам знадобляться для розшифровки малюнка маленького чоловічка. Малювання не тільки допоможе вам зробити психологічний портрет дитини, а й зміцнить його пальчики, навчить координації, тонким рухам, і пізніше йому легше буде оволодіти письмом. До того ж, малюючи, він буде помічати особливості навколишнього світу, наприклад, що у кішки і у стільця чотири ноги, а у людини - дві.

 

 Про що говорить улюблений колір дитини

Ви звертали увагу на колір, яким ваш малюк найбільше любить малювати? Діти часто прив'язуються до певного кольору, і це перевага стосується всього: від улюблених ласощів до іграшки. Психологи вважають, що вибір кольору відображає особливості особистості. - Якщо ви хочете дізнатися точне значення улюбленого дитячого кольору, слід пройти з дитиною відповідний тест. Цим займаються психологи - хромотерапевти. Одним з найбільш популярних колірних тестів є тест доктора Макса Люшера, який розробив наипростейших методику визначення психологічного стану людини за кольорами, які дитина обирає як улюблені.
Отже, що можуть сказати колірні переваги про вашу дитину?
Синій
Якщо малюк кидається на все блакитне і синє - у нього вже дорослий світогляд, він цінує рівновагу в житті. Блакитний - це колір, який часто «нав'язують» хлопчикам. Тому дитина може вибирати його за звичкою. Любов до синіх відтінків відображає умиротворений характер. Як правило, такі діти рідко вередують, люблять споглядати і захоплюються спокійними іграми, наприклад, конструктором. Малюк, який тягнеться за темними відтінками синього, можливо, страждає меланхолією. Він замислений, сумний. Може, цей вибір був пов'язаний з враженням від сумної казки, яку дитина прочитала.
Фіолетовий
А в тих випадках, коли дитя вибирає одяг виключно у фіолетових тонах, будь упевнена: росте майбутній актор!
Діти, який люблять фіолетовий, часто захоплюються малюванням, ліпленням з пластиліну. Такі хлопці обожнюють розігрувати спектаклі з друзями, із задоволенням беруть участь у новорічних постановках в дитячому саду. А ще маленькі любителі фіолетового нерідко потайливі і хитрі. Така дитина вміє перевтілюватися в слухняного ангела, пустувати.
Жовтий
Малюк, який обожнює жовтий колір, налаштований на величезні життєві перемоги. Такий колір в дитинстві вибирають лідери, майбутні бізнесмени, політики - впливові люди. Любитель жовтого розумний, у нього багата уява. Часто такі діти люблять фантазувати, грати в стратегічні ігри на самоті. Вони слухняні, але занадто мрійливі. Іноді їхня фантазія відводить їх далеко, і вони не можуть перемкнутися на дійсність. Але в майбутньому любителів жовтого чекають приголомшливі перемоги, серйозна кар'єра і, можливо, влада.
Жовтий - один з оптимальних дитячих виборів, свідчить про сприятливу атмосфері будинку і в школі. Деякі діти просто не виносять цю фарбу - часто це вказує на дискомфортні ситуації в сім'ї.
Рожевий
Багато дівчат люблять рожевий. Це говорить про жіночність,емоційність. Дівчата вибирають рожевий, тому що цей колір асоціюється у них з ляльковими нарядами, квітами, дитячою косметикою. Рожевий експлуатують виробники дівочих іграшок, тому прихильність дівчаток до нього зрозуміла. Але якщо хлопчик обожнює рожевий колір, насторожитеся: такий вибір зазвичай показує на слабкість, невизначеність, пошук, замкнутість. Нерідко рожевий люблять хлопчики, які відчувають себе не прийнятими та не зрозумілими в своєму оточенні. Однак у деяких випадках хлопчики вибирають рожевий через асоціації з солодощами або від підвищеної емоційності. Крім того, рожевий колір заспокоює дітей.
Червоний
Любителі червоного дуже експресивні. Прихильність до цього кольору вказує на незалежний характер, лідерство, прагнення до популярності і похвали. Такі діти дуже енергійні, рухливі, цілеспрямовані. Вони легко навчаються, швидко починають читати і писати.
Однак багато хлопців, які обожнюють бордові або червоні відтінки, бувають неврівноваженими. Зверніть увагу на малюка, який раптово полюбив темні відтінки червоного. Гамма від бордо до коричневого в його малюнках часто означає, що дитині необхідний відпочинок, спокій.
Помаранчевий
Цей колір воліють природжені оптимісти. Такі діти відкриті, веселі й говіркі. Маленький любитель помаранчевого має широке коло товаришів, з легкістю йде на контакт з дорослими, викликає в оточуючих захват своєю сміливою безпосередністю. В окремих випадках любов до помаранчевого кольору обумовлена нервозністю. Такі діти вразливі, і сама незначна дрібниця може викликати у них істерику. Крім того, любитель помаранчевого, як правило, має безліч різноманітних захоплень - малювання, спорт, стратегічні ігри і так далі. Але список його інтересів швидко змінюється, до кожного хобі він відноситься поверхово. До речі, любов до світлих відтінків помаранчевого вказує на міцне здоров'я і відмінну фізичну форму.
Зелений
Тут все залежить від відтінку. Зелений колір досить складний. Якщо дитина любить салатовий відтінок, це говорить про спокій та оптимізм. Такі діти наділені глибоким інтелектом, у них розвинена фантазія та аналітичний розум. Але якщо дитя віддає перевагу темно-зелений колір, насторожитеся: як правило, його люблять замкнуті діти, які відчувають себе незрозумілими у своєму середовищі. Темно-зелений зазвичай люблять хлопці, які недостатньо відчувають захист і опіку батьків. Вони бояться змін, домінування над власною особистістю. У цілому любов до всіх відтінків зеленого означає ідеалізм, шляхетність і честолюбство, аж до руйнівної самокритичності і боязнь зробити помилку. До речі, багато психологів впевнені: зелений колір відбиває бажання їсти солодке!
Білий
Білий колір люблять спостерігаючі і в той же час сором'язливі малюки. Такі діти мають розвиненим емоційним інтелектом - вони чуттєво аналізують все, що відбувається навколо. Нерідко любителі білого вже мають свою точку зору, свою дитячу систему цінностей, яка не схожа на ту, що їм нав'язують дорослі. Улюблений білий колір у дитини часто свідчить про природжений талант до філософських роздумів. Такі діти мають багатий внутрішній світ, вони духовно розвинені, але значно більш замкнуті, ніж однолітки. До речі, нелюбов до білого, різке відторгнення білого кольору може послужити сигналом того, що дитина психологічно втрачає зв'язок з матір'ю, в чомусь її звинувачує, їхні стосунки не візьмеш.